Dokumentacja fizjoterapeuty

Wszystko, co fizjoterapeuta musi wiedzieć o klasyfikacji ICD-10 i ICD-9

• Czas czytania:
min

W lipcu minie rok od wprowadzenia obowiązku raportowania zdarzeń medycznych do systemu P1. Dla pacjentów to świetne rozwiązanie. Na swoim Internetowym Koncie Pacjenta znajdą informacje o świadczeniach zdrowotnych, z których skorzystali. Dla fizjoterapeutów oznacza to jednorazowe przejście przez proces certyfikacji podmiotu w systemie P1. Po sprawnej konfiguracji wysyłanie informacji o zdarzeniach medycznych wymaga tylko jednego kliknięcia w programie RSQ Physio.

Pozostał jeden aspekt, który budzi wiele wątpliwości wśród fizjoterapeutów. Co zrobić z kodami ICD-10 oraz ICD-9, jeżeli pacjent zgłosił się bez rozpoznania dokonanego przez lekarza? Czy w takim przypadku fizjoterapeuta ma obowiązek wpisać kody samodzielnie? W poniższym artykule znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.

Kod ICD-10 i ICD-9 - o co tak naprawdę chodzi?

ICD-10

ICD-10, czyli Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób i problemów zdrowotnych została stworzona przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), jest podzielona na rozdziały i podrozdziały, które przypisane są do danych chorób, zaburzeń, urazów itd. Jej głównym zadaniem jest ujednoznacznienie rozpoznawanych chorób i schorzeń. Kod ICD-10 wskazuje rozpoznanie choroby lub innego określonego stanu zdrowia, a ta informacja może być wzbogacona o dodatkowe dane zawarte w klasyfikacji ICF (przeczytaj więcej: https://www.rsqphysio.com/blog/klasyfikacja-icf-gabinet-fizjoterapeuta-dokumentacja-medyczna). Istotne jest połączenie obu klasyfikacji, ponieważ dwie osoby cierpiące na tę samą chorobę mogą charakteryzować się dwoma odmiennymi stanami funkcjonowania i na odwrót.

Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób ICD-10 w swoich bazie znajduje listę chorób i problemów zdrowotnych takich jak:

• choroby układu nerwowego,
  • wybrane choroby zakaźne (np. wirusowe zapalenie mózgu, zakażenia wywołane przez drobnoustroje i inne gorączki wirusowe przenoszone przez zwierzęta),
  • choroby układu moczowo płciowego,
  • choroby krwi i narządów krwiotwórczych,
  • choroby oka i przydatków oka, ucha i wyrostka sutkowatego,
  • urazy, zatrucia i inne określone skutki działania czynników zewnętrznych,
  • odzwierzęce choroby bakteryjne,
  • zaburzenia psychiczne,
  • zaburzenia wydzielania wewnętrznego,
  • zaburzenia stanu odżywienia i przemiany metabolicznej (np. zapalenie żołądkowo-jelitowe),
  • objawy, cechy chorobowe oraz nieprawidłowe wyniki badań klinicznych i laboratoryjnych,
  • niesklasyfikowane i sklasyfikowane choroby skóry, itd.

ICD-9

ICD-9 to Międzynarodowa Klasyfikacja Procedur Medycznych, która pozwala przypisać odpowiednie kody do procedur związanych z korzystaniem ze świadczeń zdrowotnych. Celem klasyfikacji jest ułatwienie oraz uporządkowanie wykonywanych procedur zabiegowych, diagnostycznych, leczniczych, a nawet rozliczeniowych.

Obowiązek czy dobra wola?

Platforma P1 wdrożyła nie tylko integrację dokumentacji medycznej, ale również określanie konkretnych informacji, które są przekazywane do systemu. Biorąc pod uwagę Rozporządzenie Ministerstwa Zdrowia z dnia 26 czerwca 2020 r. oraz komunikat Ministerstwa Zdrowia z dnia 22 czerwca 2021 r. istotną zmianą dla fizjoterapeutów jest obowiązek przypisania rozpoznania według klasyfikacji ICD-10 oraz wykonanych procedur według ICD-9. Dotyczy to także sytuacji, gdy pacjent zgłasza się bez rozpoznania dokonanego przez lekarza. Od tego momentu fizjoterapeuci muszą samodzielnie określić kod problemu, z którym zgłosił się do nich pacjent.

Należy pamiętać, że obowiązek ten nie ogranicza się do pierwszej wizyty. Nawet jeśli sytuacja pacjenta nie zmieniła się znacząco, w przypadku kontynuacji leczenia warto powielić informację na temat stanu zdrowia pacjenta.

Jak ułatwić sobie pracę z kodami ICD-10 i ICD-9?

Jednym z ważniejszych punktów wywiadu jest zakwalifikowanie dolegliwości pacjenta na liście Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób. W programie RSQ Physio masz dostęp do intuicyjnego słownika ICD-10, który przyspieszy wypełnianie dokumentacji medycznej w formie elektronicznej.

Kody ICD-10 dla fizjoterapeutów
Klasyfikacja ICD-10 w RSQ Physio

Nie musisz zapamiętywać skomplikowanych sekwencji kodów, wystarczy wpisać pierwsze trzy znaki nazwy rozpoznania. Dokładnie w taki sam sposób działa również słownik procedur ICD-9, dzięki któremu udokumentowanie przebiegu wizyty będzie prostsze.

Kody ICD-9 fizjoterapeutów
Klasyfikacja ICD-9 w RSQ Physio

Dla ułatwienia załączamy również strony z wykazem klasyfikacji:

Jeżeli masz wątpliwości dotyczące wypełniania dokumentacji medycznej, śmiało odezwij się do nas. Bezpłatnie przeszkolimy Cię z użytkowania aplikacji RSQ Physio, a nawet pomożemy Ci przejść przez cały proces uwierzytelniania z platformą P1.

Co nas czeka w niedalekiej przyszłości?

W tym roku została oficjalnie wdrożona Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11. Oznacza to, że w ciągu najbliższych kilku lat czekają nas zmiany związane z wdrożeniem klasyfikacji ICD-11, która całkowicie zastąpi klasyfikację ICD-10. Na ten moment nowa wersja klasyfikacji jest tłumaczona na język polski.

Klasyfikacja ICD-11 jest odpowiedzią na zmiany technologiczne. Postęp cyfryzacji systemów informatycznych w opiece zdrowotnej umożliwił przygotowanie klasyfikacji w wersji elektronicznej. Narzędzie to ma zapewnić sprawniejszą komunikację globalną, dlatego dane z ICD-11 mogą być wykorzystywane na wiele różnych sposobów przez różne grupy użytkowników.

W RSQ Physio na bieżąco sprawdzamy i aktualizujemy nasz program pod kątem wszelkich wymagań. Z nami masz pewność, że prowadzisz zgodną z prawem dokumentację medyczną.

Skorzystaj z okresu próbnego i sprawdź nasz program z dokumentacją medyczną w formie elektronicznej. Załóż konto i przez 30 dni za darmo testuj wszystkie funkcje. Gwarantujemy, że mniej czasu spędzisz na papierologii, a swoją energię przeznaczysz na leczenie pacjentów.

Zarejestruj się do RSQ Physio!
Karolina Kurzajczyk

Specjalistka ds. marketingu, ukończyła Uniwersytet Ekonomiczny oraz Wyższą Szkołę Bankową w Poznaniu, specjalizuje się w tworzeniu treści z obszaru opieki zdrowotnej. Wolny czas spędza aktywnie na macie, na rowerze, z dobrym kryminałem lub serialem.
Karolina Kurzajczyk